Kamis 21 Oct 2021 06:01 WIB

Kamus bahasa Melayu-Swahili: Dari Mana Asal Peradaban?

Ada Melayu gen dan Melayu bahasa dan peradaban.

Gadis Swahii berdiri di depan sejumllah tulisan kosakata Swahili
Foto: anadolu agency
Gadis Swahii berdiri di depan sejumllah tulisan kosakata Swahili

REPUBLIKA.CO.ID, Oleh: Ridwan Saidi, Politisi Senior, Sejarawan, Budayawan Betawi.

Kamus bahasa Melayu-Swahili terbit pada XVII M. Aslinya kamus Malaysche-Madagascar. Maksudnya bahasa Swahili yang juga digunakan di kalangan bangsa-bangsa kawasan Maghribi. Sendirinya juga bahasa Melayu dikenal di kalangan bangsa-bangsa Maghribi dan Madagaskar. Bahasa Swahili merupakan satu dari delapan bahasa yang digunakan dalam "prasasti" Georgia Guide-stone 1980.

Lebih 20 zona ekonomi di Andunisi (Indonesia--Red) juga menggunakan bahasa Melayu, bukan bahasa Sanskerta. Bahkan, adanya resapan bahasa Armen dan Melani kian memperkaya bahasa Melayu.

Aksara yang digunakan Arab, bukan Palawa. Aksara yang digunakan dalam prasasti Kebon Raja dan Sumatra Barat juga nisan di Troloyo dan Banggai 668 M beraksara Arab Nabathiyah dan Hijaiyah. 

Zona ekonomi itu berbahasa Melayu, sejak IX M. Kesultanan juga Melayu sejak XV M. Buku-buku karangan Layth Abu Nashr bin Ibrahim al Samarkandi, wafat 983 M di Jakarta, juga Arab-Melayu.

Ada semacam forum kerajaan-kerajaan yang disebut Sulawesi Besar yang meliputi Ternate, Lombok, Bima, Bacan, Bolaang Mongondow. Bahasa pengantar mereka Melayu. Terakhir mereka bertemu 1930.

Ada Melayu gen dan Melayu bahasa dan peradaban. Persoalannya sekarang bagaimana merumuskan regionalisme keduanya. 

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement