Ahad 19 May 2019 21:27 WIB

Malaysia Peringatkan Warganya Jauhi Lokasi Aksi 22 Mei

Malaysia memberi imbauan agar warga negaranya menjauhi area KPU dan Bawaslu.

Rep: Nugroho Habibie / Red: Andi Nur Aminah
Kedubes Malaysia di Jakarta
Foto: Yogi Ardhi/Republika
Kedubes Malaysia di Jakarta

REPUBLIKA.CO. JAKARTA -- Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia mengeluarkan peringatan kepada warga negaranya terkait aksi 22 Mei 2019. Malaysia memberi imbauan agar warga negaranya menjauhi area KPU dan Bawaslu.

"Terdapat laporan media yang menyatakan akan berlaku perhimpunan besar-besaran pada Rabu 22 Mei 2019 di kawasan berdekatan dengan bangunan Komisi Pemilihan Umum (KPU) di jalan Imam Bonjol dan bangunan Badan Pengawas Pemilihan Umum (Bawaslu) di Jalan MH Thamrin di Jakarta semasa pengumuman resmi keputusan Pemilihan Umum Serentak 2019," tulis Kedutaan Besar Malaysia melalui situs resminya, Sabtu (18/5).

Baca Juga

Kedutaan Besar Malaysia memperingatkan agar warganya turut berhati-hati di lokasi KPU dan Bawaslu daerah yang tersebar di seluruh Indonesia. Kedutaan mengatakan, seluruh warganya agar mematuhi imbauan dan terus mengikuti perkembangan. "Rakyat Malaysia di nasihatkan untuk mematuhi sebarang arahan pihak berkuasa tempatan dari semasa ke semasa," terangnya.

Selanjutnya, Kedutaan Malaysia telah memberi instruksi agar mendaftar goo.gl/ixYVfy untuk memberi jaminan keamanan. Nantinya, warga negaranya akan mendapat asuransi dari kedutaan.

Jika mendapat kendala, warga Malaysia disarankan untuk meminta arahan kepada kedutaan. Mereka dapat menghubungi +6281380813036. "Bagi rakyat Malaysia yang memerlukan bantuan konsulor kecemasan di Indonesia, sila hubungi kami di talian seperti yang tertera," tulisnya.

 

 

Seberapa tertarik Kamu untuk membeli mobil listrik?

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement