Selasa 08 Oct 2019 18:21 WIB

Polisi Malaysia Bantu Wanita Indonesia Melahirkan

Polisi Malaysia bantu melahirkan saat perjalanan naik taksi ke rumah sakit.

Ilustrasi melahirkan.
Foto: pixabay
Ilustrasi melahirkan.

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR -- Seorang polisi Malaysia dari Kantor Polisi Daerah (KPD) Cheras ikut membantu seorang Warga Negara Indonesia (WNI) melahirkan yang datang ke kantor polisi tersebut.  Menurut informasi tersebut didapat dari KPD Cheras  kejadian tersebut berlangsung Senin (7/10).

"Senin kemarin lebih kurang jam 03.40 petang, semasa Lans Koperal Komathi a/p Narayanan sedang bertugas di Pos Polisi Terminal Bersepadu Selatan (TBS), Cheras, seorang wanita warga negara Indonesia yang sedang mengandung datang ke Pondok Polisi tersebut dan menyampaikan dia sedang sakit seperti mau bersalin," kata pejabat setempat.

Baca Juga

Melihat keadaan wanita tersebut, Lans Koperal Komathi nekad membawa wanita tersebut menaiki taksi ke Rumah Sakit Canselor Tuanku Mukhriz (HUKM).

Dengan bantuan Lans Koperal Komathi saat dalam perjalanan ke rumah sakit, wanita tersebut telah melahirkan seorang bayi lelaki seberat 3.7 Kilogram. Pihak KPD Cheras tidak memberitahu identitas wanita yang melahirkan tersebut.

Sampai di Ruang UGD dia terus diberikan perawatan lanjutan oleh petugas rumah sakit. Kedua-dua ibu dan anak dalam keadaan baik. Suami kepada wanita tersebut turut dihubungi dan memaklumkan perkara tersebut.

Lans Koperal Komathi a/p Narayanan merupakan anak ketiga daripada empat orang kakak beradik. Dia memulai bekerja di Polisi Diraja Malaysia (PDRM) pada 16 Januari 2016 di Pusat Latihan Polisi (Pulapol) Kuala Lumpur.

sumber : Antara
Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement